TV SYD har 110.000 følgere på Facebook, og hver dag bliver der lagt opslag på den sociale platform. Det kræver, at der alle ugens syv dage er en eller flere medarbejdere dedikeret til at producere indhold – og ikke mindst at moderere, dvs. overvåge og eventuelt besvare brugernes kommentarer.
Sofie Dupont er journalist og har tidligere arbejdet med journalistik til tv og web. Det seneste år har Sofie udelukkende arbejdet med TV SYDs sociale medier, blandt andet Facebook.
– På tv og web laver vi envejskommunikation. På Facebook er der tale om tovejskommunikation. Det er et socialt medie, altså må vi være sociale, forklarer Sofie.
– Vi har måske som medie førhen haft retten til at bestemme, hvad der kommer i fladen. På Facebook inviterer vi folk med i dialogen og får deres direkte reaktion på det, vi laver.
Taleret til alle
I gamle dage kunne menigmand blande sig i debatten ved at skrive et læserbrev til den lokale avis. Men ofte var det kun borgere med gode skriftlige formuleringsevner, der kom til orde. På Facebook er debatten tilgængelig for alle – på godt og ondt.
– Vi har et åbent kommentarspor på alt, hvad vi lægger ud, forklarer Sofie.
– Det kan gøre den offentlige debat mere nuanceret, når TV SYD giver plads til, at der er andre holdninger og perspektiver på det, man laver. Men vi opfordrer altid brugerne til at holde den gode tone.
Værter for et middagsselskab
TV SYD prioriterer selv at være til stede i kommentarsporet og moderere. I dagtimerne sidder Sofie løbende og holder øje med kommentarsporet, mens hun også passer sine andre opgaver. Når hun går hjem, møder en moderator ind og bliver til 22.30. Om natten bliver der skrevet mange kommentarer, som skal tjekkes næste morgen.
– Vi ser det lidt som at være værter for et middagsselskab. Vi skal gøre det til et sted, hvor folk har lyst til at sidde med. Enten passivt eller tage del i snakken over bordet.
– Hvis det er positive historier, hvor brugerne byder ind med egne oplevelser, skal vi som TV SYD kvittere og f.eks. skrive ”Det er megafedt, at du deler med os”.
Selv hvis der bliver skrevet en meget kontroversiel holdning til et emne, skriver TV SYDs moderator f.eks. ”Tak for dit input. Husk, at det er din holdning. Det kan være, at nogen sidder med en anden holdning end dig.”
– Det betyder måske ikke så meget for den, der har lavet kommentaren. Men det betyder rigtig meget for de andre, der kommer ind i kommentarsporet og ser, at TV SYD er med på sidelinjen. Så har de måske lyst til at deltage i debatten en anden gang, pointerer Sofie.
Udelukkelse
TV SYD tolererer ikke alt i kommentarsporet.
– Vi holder øje med mange, og vi giver også folk advarsler, fordi vi har nogle retningslinjer, som skal følges, fastslår Sofie.
– Vi kræver en respektfuld tone i vores kommentarspor. Hvis man ikke kan finde ud af det, må man tage diskussionen et andet sted end lige hos os.
– Og ja, vi har været nødt til at udelukke nogen.
Når brugerne går amok
Ofte deler de medvirkende i TV SYDs Facebook-opslag sårbare ting, måske har de en anden religiøs overbevisning, eller de ser ud på en måde, som får folk op i det røde felt.
– Vi ved næsten altid på forhånd, hvornår vi har et opslag, hvor kommentarerne vil gå amok. Så prioriterer vi at sidde i kommentarsporet den dag.
– Når vi er hurtige til at moderere allerede fra de første kommentarer, ser både den medvirkende og andre brugere, at TV SYD sidder og kigger med, og det giver tryghed.
Pengene værd?
Der bruges meget tid på at holde kammertonen i kommentarsporet. Er det ressourcerne værd?
– Ja, fastslår TV SYDs direktør Betina Bendix.
– Der er masser af fordele ved at holde kommentarsporet åbent. Det bringer os tæt på vores brugere, og vi får ofte tip til historier ind via Facebook og Instagram. Dermed kan vi lave bedre journalistik. Endelig er det god markedsføring og sætter os i en unik position, fordi kun få af de store danske medier afsætter ressourcerne til at moderere kommentarsporet.
Denne artikel er udgivet i 2024.